Blog Widget by LinkWithin

20.8.09

Selamat Datang Ramadhan 1430H




Ramadhan adalah bulan Al Quran dan kebaikan. Ibnu Abbas mengatakan, “Saya tidak pernah melihat orang yang lebih baik lagi daripada Rasulullah, dan dia adalah orang yang paling murah hati ketika Jibril membacakan Quran dengannya.”

Teringat kata ustaz Muhsinul tadi " sesiapa yang bawak hp, sms kawan-kawan ajak datang bais. Kita ada majlis yasin."

hurm.. :( sedih hati ni, bila lihat ramai muslimin masih leka, sedangkan esok Ramadhan. Para sahabat nabi, ulama, semua apabila di sebut kedatangan Ramadhan, semua senyum dan gembira,. sujud syukur sebab mereka berpeluang bertemu Ramadhan.. Tetapi kenapa masih ada rakan-rakan ana yang 'enjoy' dan leka serta lupakan surau..

Misi ana belum selesai.. selagi semua muslimin tak dapat hadir berjamaah di mana tempat azan dilaungkan dan muslimat tidak dapat menutup aurat dengan sempurna,, ana akan teruskan perjuangan ana!! Allah Akhbar!!

Ramadhan Mubarak untuk kita semua. Kami memohon kepada Allah swt agar senantiasa membimbing kita melakukan perbuatan baik, dan berkenan menerima ibadah shaum dan doa kita.

Imam Malik biasanya menutup semua buku hadis dan fiqihnya pada bulan Ramadhan dan mendedikasikan waktunya untuk Al Quran sepanjang bulan ini.

Allah swt berfirman bahwa Ramadhan adalah bulan di mana Al Quran diturunkan. Jadi, pembukaan Quran dimulai pada bulan Ramadhan.



Maka, saudara-saudariku, kita harus fokus pada Al Quran selama bulan suci ini. Janganlah kita pernah lupa bahwa Ramadhan adalah bulan di mana banyak peperangan besar terjadi, seperti perang yang biasa saja, perang Badar, dan juga penaklukan kota Mekkah yang terjadi pada bulan ini. Juga ada peperangan besar yang menyelematkan bangsa Muslim dari kejahilan bangsa Mongol, yaitu pada perang Ayn Jalut.



Ya Allah, bebaskanlah saudara-saudara Muslim kami dari penjara para tiran, dan berkahilah mereka dengan rahmatmu. Ya Allah, terima lah perbuatan baik kami dan maafkanlah kesalahan-kesalahan kami selama ini. Amiin.


0 comments:

Post a Comment

  © Tema Ini Dicipta Oleh Mohd Hilmi by BakalGuru.com 2009

Back to Klik Untuk Ke Atas