Blog Widget by LinkWithin

27.8.09

Aku & Ramadhan


"enta, cerita pengalaman enta mase bulan ramadhan, mesti ada kan?"
"ala,,, pengalaman mase kecik2 ke, apa ke. cite lah akhi.. " kata seorang sahabat ana.
Ana mengangguk diam.
Lantas tersenyum, bila ana teringat semula kisah ana dan Ramadhan, memang banyak!
Dari kecil sampai la sekarang.. Pengalaman mengajar erti hidup, Alhamdulillah syukur kepada Allah. Allah Maha Besar!

Ramadhan & Waktu kecil Ana.

Abi : emie, mulai sekarang emi dan besar tau, dah masuk 5 tahun ni, jadi emi kena puasa tau
Ana: Puase? err. kan mie budak-budak lagi, mie tak mau la.
Abi : semua orang islam kena puasa, tak puasa tak boleh raya tau.. (pandai abi pancing)
Ana: hurm.. nak upah boleh? tapi tak nak lama-lama, nak sekejap. Kawan mie kan, dia puasa sampai sampai pukul 1 jek, pastu abi dia dah bagi dia makan. boleh ke macam tu?
Abi : emi nak macam tu ke? boleh, tapi takde upah.. nak?
Ana: alaaa... (jiwa memberontak- budak biasalah)
Abi : baiklah, macam ni.. emi puasa dari sahur sampai pukul 1, abah bagi RM1. Tapi kalau emi buka sebelum pukul 1, emi hutang abah RM2. ok ?
Ana: (melompat!) yea! oke! oke! esok jugak mie puasa..

- Itu ragam ana masa berumur 5 tahun (sekolah tabika). Ana dapat RM1 kalau puase . tapi kena hutang RM2 kalau tak puasa. Best tak? :) . Ditakdirkan, puasa pada kali pertama tu, ana dapat RM20 jek. sebab? sebab ada ada curi-curi makan kat sekolah tabika, kawan ana kantoikan kat abi. alamak... :)

Ramadhan & Waktu Ana Sekolah Rendah

Abi : mie, tahun ni puasa, sebab mie dah besar, jadi upah kurang. tinggal 50 sen jek.
Ana: hmm. boleh la abi. (kesedaran ana mula timbul disebabkan di sekolah ustaz ada cerita kelebihan puasa lebih tinggi dari nilai dunia.)
Abi : (sambil datang dekat ana yang sedang baring di ruang tamu) mie, puasa ni tuntutan Islam, mie tau tak. mie kena latih sekarang tau, kalau abi tak ajar mie dari sekarang nanti dah besar mie susah nak puasa. Ustaz ada cite tak pasal kelebihan puasa kat sekolah?
Ana: ye, mie paham..

Ramadhan & kisah lucu

kisah ni bermula masa ana sekolah dalam darjah 6 (besar tu..), kebetulan pada hari tu, sekolah ana cuti peristiwa manakal umi dan abi ke sekolah macam biasa. sedang ana duduk rumah bosan, ana teringat, umi ada beli tembikai semalam.. dan bermula lah kisah jahat ana.. hehe.


nak tau apa ana fikirkan? ana telah ambil pisau, dan ana tebuk tembikai membentuk sebuah segitiga! ye, ana tebuk dan tarik segitiga tu keluar, ana makan sampai la tinggal kulitnya.

Lepas tu, ana letakkan kembali kulit tadi ditempatnya, jadi semua orang tak perasankan tembikai tu ditebuk? masyaAllah..

Pada petang, sebelum berbuka, umi ana potong-potong tembikai macam lah biasa umi buat, tiba-tiba umi menjerit! "emi!! seni kejap, takde orang lain kat rumah kalau tak emi yg buat!"
dengar je jeritan umi, habis, habis.. kalau ada dinosor, dinosour pon takut bila umi marah (umi ana garang tau)

Jadi pada hari itu, ana di denda, ana tak boleh makan tembikai !

Ramadhan & sekarang

Ramadhan sekarang, sebagai penuntut institusi pengajian tinggi, lain rasanya. Ana kena lebih mujahadah, sebab? sebab ana duduk jauh dengan keluarga.

walaupun jauh, ana masih ada sahabat ana yang sentiasa ceria. Ramadhan kali ini 1430H, merupakan ramadhan kedua ana di institut. Ramadhan kali ini, merupakan ramadhan yang istimewa, limpah kurniaNya,Allah memebri ana rakan yang baik, kuat beribadah kepada Allah, dan sering menasihati ana di jalan dakwah fillah.

Ramadhan kali ini, merupakan titik bermulanya travelog dakwah ana dalam menegakkan syiar Islam, usaha atas iman dan amal. Sekian sahaja serba ringkas mengenai Ramadhan dan diri ana, semoga yang baik dijadikan ikutan yang tidak dijadikan tauladan.

Yang baik datang dari Allah, yang buruk pun datang dari Allah, tapi atas kelemahan diri ana sendiri. Apa yang kita baca dapat kita amal, seterusnya dapat kita sampaikan. InsyaAllah.

Entri ini khas untuk memori diri ana dan juga untuk cabaran ramadhan 1430H bersama saudara Nueman.

Sebelum tutup entri, mari kita renungkan hadis ini :

Barangsiapa berbuka puasa Ramadhan sehari tanpa rukhsah (alasan yang dibenarkan) atau sakit, makan tidak akan dapat ditebus (dosanya) dengan berpuasa seumur hidup .
(Hadis sohih riwayat Bukhari dan Muslim)

2 comments:

nuaeman August 27, 2009 at 2:01 PM  

menarik... dan ana dapat sesuatu dari cerita anta..

Samdaddycool September 7, 2009 at 11:57 PM  

Pengalaman dan pengajaran berguna...Bagus cerita ni.

Post a Comment

  © Tema Ini Dicipta Oleh Mohd Hilmi by BakalGuru.com 2009

Back to Klik Untuk Ke Atas